De Harmonie

Activiteiten

Een werkjaar van de harmonie bestaat uit heel wat activiteiten en optredens. Muziek maken blijft ons belangrijkste opzet. Naast het muzikale willen we zeker het sociale aspect van een vereniging niet uit het oog verliezen. Ons 'werkjaar' bestaat dan ook niet alleen uit 'werken' maar uit allerhande activiteiten. Dit kan – gelukkig maar – van jaar tot jaar wat veranderen. Een aantal vaste waarden komen elk jaar terug.

Jaarlijks Concert

Het hoogtepunt van het jaar is natuurlijk het jaarlijks concert. Het laatste weekend van januari is gewoontegetrouw het "moment suprême" voor de muzikanten en dirigent. Na veel zwoegen en zweten proberen we een geslaagd concert te brengen.  Dit doen we al jaren in de vorm van themaconcerten.

Sint-Cecilia Feest

Een tweede orgelpunt in ons muzikaal jaar is natuurlijk de Ceciliaviering. Elke zichzelf respecterende muzikant is vertrouwd met dit gebeuren. Dit is de viering van de patroonheilige van de muziek, de Heilige Cecilia. Voor ons, muzikanten, betekent dit een druk weekend. Op vrijdag trekken we met "de Nachtridders" naar een aantal bestuursleden voor een hapje en een drankje en daar wordt natuurlijk ook muziek gespeeld. Op zaterdag wordt de misviering, ter ere van Sint-Cecilia, door ons opgeluisterd, wordt door de straten gemarcheerd en is er een spetterend avondfeest. Dit gaat steevast door het derde weekend van november.

Sinds een heel aantal jaren zijn we verbroederd met de Duitse gemeente Daleiden. We zijn reeds een aantal keer naar ginder op weekend geweest en ontvingen zelf ook al de Daleidense harmonie. We blijven contact houden met deze Duitse harmonie en hopen binnenkort opnieuw te kunnen gaan.
Wie meer wil weten over Daleiden en de plaatselijke harmonie kan een kijkje nemen op www.daleiden.de.

Bestuur

Het bestuur bestaat uit zowel muzikanten als niet-muzikanten. Ze zijn een essentieel onderdeel van de harmonie, en werken meestal (zoals de vele medewerkers) achter de schermen. We streven ernaar een zo heterogeen mogelijke groep samen te stellen. Momenteel bestaat het bestuur uit de volgende personen:

Voorzitter:

penningmeester(at)harmonieledegem.be
webmaster(at)harmonieledegem.be

Dirigent

Sinds 24 mei 2019 dirigeert Jasmien Vandewalle onze Harmonie.  Zij volgde Birger Brackez op die, na vijf jaar, koos voor een nieuwe uitdaging bij de Harmonie van Staden.  Jasmien is meteen de eerste vrouwelijke dirigente van onze Harmonie.

Jasmien Vandewalle werd geboren in 1995 te Ieper. Ze studeerde dwarsfluit, piano en trombone aan de academie van Ieper, met als hoogtepunten op dwarsfluit de jaarlijkse VLAMO-wedstrijden, een solo-optreden in het Brugse Concertgebouw en een eerste prijs op de Belfiuswedstrijd. Na haar middelbare studies trok Jasmien naar het Koninklijk Conservatorium van Brussel waar ze afstudeerde voor dwarsfluit bij Frank Hendrickx. Momenteel volgt Jasmien de masteropleiding HaFaBra-directie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, bij STeven Verhaert en Jan Van der Roost.

Jasmien is spelend lid van de Koninklijke Harmonie Ypriana. Ze is muziekleerkracht aan de academie van Ieper, arrangeur, componiste bij Ypress Digital Music Editions. Naast dirigente van de Koninklijke Harmonie Sint Cecilia is Jasmien ook dirigente van de Koninklijke Sint-Stanislasspeelschaar uit Poperinge, de Houtlandse Benjamins uit Torhout, het Iepers Kinderorkest en de Brasserie uit Ieper. Een muzikante in hart en nieren!

Leden

De meeste muzikanten komen in de harmonie terecht na een carrière in de jeugdharmonie Sonore. Daar leren de allerjongste muzikantjes de "knepen van het vak" en leren ze vooral samen spelen. Eens ze een zestal jaar muziekles volgen, kunnen ze ook naar "het groot muziek" – de harmonie dus – komen.
Een leeftijd waarop je de harmonie moet verlaten, is er natuurlijk niet. We kunnen zeggen dat we een relatief jonge harmonie hebben. De gemiddelde leeftijd is 33 jaar.

Dirigent
Jasmien Vandewalle